Dashboard Tasarımı

Dashboard Tasarımı

Görsel çekiciliği yüksek bir dashboard’un sahip olması gereken ana özellikleri basit, heyecanlı ve düzenli olarak üç başlıkta toplayabiliriz.

1. Basit

Dashboard ekranı, verilerin ilk bakışta anlaşılabileceği şekilde basit bir arayüz ile tasarlanmalıdır. Son kullanıcı için dashboard’un çok fazla obje veya metin içermesi kafa karıştırıcı olabilir.

Büyük Metin

Metin boyutu, dashboard’taki önemi belirtmek için kullanılır. Büyük metin kullanımı, görselleştirilen veriyi netleştirdiği, anlamayı daha kolay ve hızlı hale getirdiği için oldukça işlevseldir.

İnsanlar dashboard’a ilk baktığında ekranda tek başına duran büyük sayılara/metinlere öncelik verme eğilimindedir. Başka bir deyişle, normalden farklı görünen her şey dikkatimizi çeker.

Daha Az Obje

Verilerin kolayca okunabilmesi ve anlaşılabilmesi için fazla ve çok çeşitli obje kullanımından kaçınmak gerekir.

2. Heyecanlı
Farklı Grafikler

Dashboard’un sade ve anlaşılır olması ne kadar önemli ise sıkıcılıktan uzak olması da bir o kadar önemlidir.

Dashboard’u farklı grafik ve görseller ile destekleyerek verilerinizin anlaşılabilirliğini arttırabilirsiniz.

Ayrıca beynimiz, dikkatimizi insan benzeri figürler üzerinde yoğunlaştırdığı için dashboard’unuzu mantıklı şekilde kullanılan insan figürleri ile destekleyebilirsiniz.

Aşağıdaki dashboard üzerinde bulunan ısı haritasında kırmızı ile belirtilen bölümler, insan gözünün en çok odaklandığı yerleri göstermektedir.

Göstermek istediğimiz veriyi gözümüze güzel gelen rastgele bir grafikle resmetmek doğru değildir. Önemli olan grafiğin kolay anlaşılabilir ve okunabilir olmasıdır. Örneğin; zaman serisi analizleri için en uygun grafikler, line ve area chart olarak bilinen çizgi ve alan grafikleridir. Line ve area chart, zamana göre değişim ve dalgalanmayı hızlı şekilde fark ederek yorumlamamızı sağlar. Oran göstermek istediğimizde ise gauge chart denilen gösterge grafikleri tercih edebiliriz.

Renkler

Dashboard’a bakan kullanıcılar için farklı renklerin neyi temsil ettiği bilinmediğinde renkler kafa karıştırıcı olabilir. Renkleri, dashboard’unuza dahil etmenin harika bir yolu koşullu renkler kullanmaktır. Örneğin, KPI hedeflerine bağlı olarak numaralarınıza mavi, turuncu ve yeşil gibi renkler atayabilirsiniz veya bir KPI’a ulaşamadığınızda bu sayıyı farklı bir renkte görüntüleyebilirsiniz. Genellikle, dashboard’larda renk körlüğü göz önüne alınarak kırmızı ve yeşil renk kullanımından kaçınmak gerekir.

Raporu hazırlarken doğal, pastel ve uyumlu renklerin seçilmesine özen gösterilmelidir.

İnsan gözü yüksek kontrastlı bir öğeden diğerine atlama eğilimi gösterdiği için dashboard’ta fazla olmamak koşuluyla yüksek kontrastlı öğe kullanımı pano boyunca yol gösterici olur. Örneğin, bir kontrol panelini yüksek kontrastlı öğeler ile destekleyerek güçlendirebilirsiniz.

Oyunlaştırma

Oyunlaştırma, raporları daha heyecanlı hale getirerek son kullanıcıyı motive eder. 

Bir ekip üyesi başarılı bir satış yaptığında, müşteriden iyi bir puan aldığında veya herhangi bir konuda hedefe ulaştığında dashboard’a tetiklenen özel bildirimler veya YouTube video linki ekleyebilirsiniz.

3. Düzenli
Önemli Bilgiler Sol Üstte 

Yapılan göz izleme çalışmalarına göre insanların çoğu içgüdüsel olarak dashboard’a baktıklarında ilk önce ekranın sol üst köşesine yönelir. Bunun sebebi, okumaya başlamak için öğretilen yerin sol üst köşe olmasıdır.

Dashboard’u en önemli bilgiler sol üstte olacak şekilde tasarlarken yukarıdan aşağıya doğru çalışmak başarılı bir uygulamadır. Tabii ki, metnin sağdan sola okunduğu bir ülkedeyseniz dashboard’u buna göre yapılandırmak gerekir. 

Genellikle, insanlar sol üst köşenin çevresine baktıktan sonra sayfanın orta kısmına gelerek incelemeye devam eder. Dashboard ekranında en son bakılan yer ise sağ alt köşedir. Dolayısıyla, sağ alt köşe verilmek istenen mesaj için uygun bir yerdir.

Aşağıdaki görüntüde dashboard üzerindeki göz hareketlerinin hangi noktalarda yoğunlaştığı gösterilmektedir.

Tüm bunlara ek olarak, hizalama da oldukça önemlidir. Doğru hizalama ile tasarım öğeleri arasında düzen oluşturarak okunabilirliği arttırabilirsiniz.

İlgili Objeleri Yakın Tutun

Benzer veya ilgili verileri karşılaştırmak için iki farklı obje kullanıyorsanız dashboard düzenine göre bu objelerin yan yana yerleştirildiğinden emin olmalısınız. 

Dashboard Tasarımı” üzerine 2 yorum

  1. Merhabalar Melis Hanım,
    Yöneticiye hazırladığım bir günlük rapor için uygulamaya girildiği anda son günün verisini göstermek istiyorum .Yönetici önceki verileri de görmek istediği için tüm verileri getirmem gerekiyor. Burada alan ayarlarından her zaman seçili değeri getir kriteri ile bir gün seçme işlemini sabitleyebiliyorum ancak bu kriter ilk tarihi sabitleyerek gösterim sağlıyor. Bunu son veri olarak nasıl ayarlayabilirim ?
    Yardımınızı bekliyorum.
    İyi Çalışmalar.

    Liked by 1 kişi

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.